Brekr, vooruitstrevend design uit de achterhoek

Brekr, vooruitstrevend design uit de achterhoek

Hoe neem je de historie van motoren en brommers mee naar een nieuw en krachtig design? Wat verandert er als er geen benzine maar elektriciteit door de aderen van de machine stroomt? Die nieuwe werkelijkheid heeft Brekr versmolten met al het moois van weleer. Het resultaat is een beeldschoon en eerlijk ontwerp waarbij de toekomst wordt omarmd.


De Brekr model B heeft ruimte voor twee uitneembare accu’s. Elke accu heeft een vermogen van 1,9 kWh waarmee je 50 tot 80 km rijdt. Of 100 tot 160 km met twee accu’s. Door zijn unieke aluminium frame is de Brekr tien tot dertig kilogram lichter dan een gemiddelde scooter, waardoor de actieradius groter is. Er zijn al talloze elektrische scooters, maar ze zien er vaak nog precies hetzelfde uit als hun voorgangers op brandstof. Dat pakken de Achterhoekers van de startup Brekr helemaal anders aan. Het uiteindelijke resultaat is een voertuig dat doet denken aan een ouderwetse brommer, maar tegelijk modern oogt en volop gebruikmaakt van de voordelen van elektrisch rijden.

Zwaartepunt 

De accu van de Brekr zit zo laag mogelijk in het frame, en niet bovenop, waar vroeger een benzinetank zat. Lager is beter: de accu is het zwaarste onderdeel van de brommer en door dat lagere zwaartepunt moet de Brekr stabieler en soepeler rijden.
Brommen doet de Brekr niet, maar stil is het voertuig ook niet. De Brekr B4000 een elektrisch klinkend geluid, zodat andere weggebruikers hem horen aankomen, geluid dat wordt opgewekt op basis van de snelheid en de stand van de gashendel. Zo blijft het ouderwetse gevoel van wat extra gas geven een beetje behouden.

Vanaf 1:48 tot 4:07 een verslag door Bright TV:



De Brekr B4000 komt in de lente van 2020 op de markt. De brommer is alleen online te bestellen, en het 'geringe onderhoud' wordt volgens Brekr op locatie bij de klant uitgevoerd.



bron: brekr.com