Korf Design
Concept, styling en grafisch ontwerp
In fictie en holografie zit toekomstmuziek
Big Image
Crowdsourcing en holografie vormen in Japan nog niet zo lang een combi. Mensen kunnen zelfgemaakte liedjes inzenden, die geprogrammeerde figuren daarna vertolken in de vorm van 3D-optredens op podia.

Waar we in Nederland al jaren artiesten met de zogenaamde X-factor opsporen en daarna weer afserveren, bieden ze in Japan fictiefiguren aan. Een computer character, Manga-idool Hatsune Miku, is zo populair dat er zelfs concerten rond haar gepland zijn.



Maar Miku is toch niet echt en kan dus nooit komen opdraven op podia? Toch wel: een holografische Hatsune gaat, samen met een band, live los ‘on stage’. En getuige een video, levert dat zo een kassucces op.








Het Japanse Vocaloid laat zijn product Miku liedjes vertolken die het publiek zelf in elkaar heeft gezet. Het bedrijf heeft, samen met technische partner Crypton Future Media, een sterke business case: de artiest kost niets en de liedjes kosten niets. Er zijn alleen investeringen nodig voor holografische representaties op podia. Intussen kan Vocaloid cashen met volgestampte stadions. Zou dat de wenkbrauwen doen fronsen van Henk-Jan Smits?